onsdag 4 februari 2015

störiga personer och kvinnopepp

Har hittat så mycket bra och dåliga saker jag reagerat på idag så jag tänkte köra allt i samma inlägg, för att underlätta saker och ting.

Vi börjar med detta: 


Klicka på bilden för att komma till artikeln. Det handlar om en man som lurat över hundra kvinnor att delta i en "medicinsk studie", men istället har han drogat dem, våldtagit dem och sedan filmat hela skiten till på köpet. Och folk undrar varför en är feminist. Fy fan för dig, man!

En annan tråkig sak är att den nya moderskapslagen inte blir av, tack vare KD (ingen överraskning). Detta innebär att ingenting blir enklare för kvinnor som lever i registrerade parförhållanden som fått barn med hjälp av konstgjord befruktning, utan fortsättningsvis måste gå igenom den krångliga adoptionsprocessen. Det innebär även att i familjer där två kvinnor väljer att bli föräldrar är det endast den ena som har rätt att vara barnets "riktiga" förälder. Känns som någon tror att vi fortfarande lever på 1900-talet. Fy fan för det.

Nu till något trevligare! Känner ni igen den här kvinnan? 


Ingen? Nej det skulle jag inte heller ha gjort om någon frågade mig igår. Men idag är jag något klokare och denna kvinna hör numera till en av mina idoler. Detta är Jessica Meir som blivit antagen till Nasas astronaututbildning. Hon har alltså som plan att sätta sig i en rymdraket och sticka från den här planeten, och kanske vara den första människan som går på Mars! Och detta är inte allt, för vid en närmare anblick på hennes CV blir en milt sagt imponerad. HÄR kan ni läsa om hennes bedrifter fram till 2013, och jag lyfter verkligen på alla hattar jag äger för denna kvinna! Så hoppas hon får ta en tur i rymden en vacker dag, det har varit allt för få kvinnor där fram tills nu...

Efter att jag läst lite om Meir så väcktes min nyfikenhet över hur många kvinnor som verkligen varit i rymden, och det var ju en ganska dyster läsning en stötte på. 

Aftonbladet skriver bl.a om det här någon gång på 1990-talet (hittade inget datum). Klicka på bilden för att läsa artikeln.


Kvinnorna har nog försökt, men det har tydligen alltid varit en man i vägen för deras framgång. Det gör mig så jävla förbannad. Så folk behöver inte komma dragandes med påståenden som att kvinnor inte är "intresserade" av rymden, medicin, vetenskap eller vad som helst som ansetts viktigt och prestigefyllt genom tiderna. Hur ska en ha möjlighet att nå framgång om en motarbetas på grund av hur en är född och att en betraktas som en människa (om helst människa) med lägre intellekt pga innehavare av fitta? 
Läste sedan vidare om rymdstatistik på den här sidan, som var ganska lärorik men ack så ledsam. Här finns all möjlig statistik om astronauter och kosmonauter, hur länge de varit i rymden osv. Ser ni något intressant på denna bild? 


Först kommer den första personen som varit i rymden, sedan första amerikanen som varit i rymden, och sedan TADAAA första kvinnan som varit i rymden. Kvinnan står helt för sig själv i denna statistik, hon räknas varken som person (eftersom en tydligen antar att en person=man) eller som amerikan, utan hon måste benämnas som amerikansk kvinna, så inte missförstånd uppstår. Fy fan för dig, patriarkatet.



Inga kommentarer: