måndag 5 januari 2015

vintermusik: bluegrass, gothgrass, country och deathcountry

Som ni kanske märker inleder jag bloggåret 2015 ganska lugnt med random vardagsinlägg och andra ganska intetsägande texter. Nu ska jag ge er en massa musiktips från olika genrer som jag (åter)upptäckt under den senaste tiden. Ni som känner mig vet ju att jag älskar blues, rockabilly, psychobilly och sådant, och det som är så bra med dessa genrer är att det finns en uppsjö av andra roliga underkategorier som en kan ty sig till när en upplever att det som vanligen spelas börjar bli tröttsamt. Så nu vintern till ära har jag hittat en massa mörk, mysig bluegrass-aktig musik som är så förbannat bra. Så bra så en nästan skulle kunna börja dricka whiskey. Jag är lite ledsen att den kvinnliga fägringen som vanligt lyser med sin frånvaro, men jag vet att det finns flertalet kvinnliga bandmedlemmar och även band där frontfigurerna är kvinnor inom dessa genrer, de är bara lite svåra att hitta. Så, nu kör vi.

Vi börjar med den mörkaste låt jag kanske någonsin hört. Är du på bra humör och inte vill vara det längre kan jag rekommendera denna låt av Sons of Perdition. Alla deras låtar är så jävla deppiga så en vet inte vart en ska ta vägen, men det passar bra såhär i vintertid... :D



Sedan har turen kommit till Jayke Orvis, som jag helt sonika placerar in i kategorin country-gothgrass, eftersom vissa av hans låtar är mer country än bluegrass beroende på vilket band han spelar med. 



Slaughter Daughter är ett band med två tjejer som är himla bra, även det gothgrass. Hittade inte så mycket av dem på Youtube, men de kan finnas på spotify, har inte orkat kolla. Detta är en liveversion och orkar ni inte se början kan ni spola fram ca 2 minuter för skönsång och banjo.


Larry and his Flask. 


Old Crow Medicine Show, som spelar kanske lite väl mycket country för mig, men den här låten tyckte jag var himla bra. Har hört den i andra snabbare versioner förr, men den här kändes passligt chill...


The Devil Makes Three (som faktiskt har en tjej som spelar ståbas) med låten Old number 7, sköönt...


Samma band med låten The Bullet..


Så har vi 16 Horsepower som är bandet som sägs vara grundarna för genren gothgrass, men det kan jag inte säga om det stämmer eller ej, bra är de i alla fall..



Den här låten kan jag knappt höra på eftersom det påminner om ett Sons of Anarchy-avsnitt som förstörde hela mitt liv. Ändå kan jag inte sluta lyssna på den. White Buffalo har annars flera bra låtar..


Reverend Glasseye. Mörkt och konstigt.



Lost Dog Streetband, ett band på två personer varav en kvinnlig medlem. jeij.



Och nu min absoluta favorit. Skulle jag vara tvungen att välja endast en artist att se live innan jag dör, så skulle det vara William Ellito Whitmore. Alltså hohho... Jag lägger bara upp en låt, eftersom ALLA hans låtar är bra som jag hittills hört, så in på Youtube och villa bort er i WEW-djungeln..


Så avslutar vi med lite upptempo, tror jag bestämt..



Det finns hur mycket som helst av denna typ av musik både på Youtube och spotify. När en söker på gothic hillbilly eller liknande kommer det upp hur mycket som helst. Det är väldigt amerikanskt, och väldigt mycket banjo, men det tycker jag om. Vissa texter make no sense at all, men ibland är det skönt att inte behöva vara så djup. Musik som är perfekt när en sitter med goda vänner och sänker en öl eller två...

Inga kommentarer: