måndag 19 januari 2015

abort än en gång...

Jag går in på svenska Yles sidor och får fel i huvudet som vanligt angående den här nyheten. Känner typ såhär:


 De konstiga åsikter som uttrycks i kommentarsfältet är utom denna värld och det får mig att bli riktigt orolig när det kommer till folks uppfattning om mänskliga rättigheter, och främst KVINNANS RÄTT ATT BESTÄMMA ÖVER SIN EGEN KROPP! Jag hänvisar därför till det här inlägget jag skrev i höstas om abort, för jag blir fan galen av alla abortmotståndare som sitter och säger att kvinnans liv kommer i andra hand om hon en gång blivit befruktad, och att KVINNAN MÅSTE STÅ SITT KAST och ta sitt jävla ansvar. Och himla underligt är det att de som sitter och tjatar om att abort borde förbjudas verkar till stor del vara män, de som inte har en livmoder som kan befruktas med andra ord, himla logiskt att de verkar vara förståsigpåare i den här frågan. De som inte nödvändigtvis behöver få hela sitt liv förändrat vid en graviditet och föräldraskap, om de inte vill. När det kommer till graviditeter har helt plötsligt alla åsikter om allt, och kvinnan som själv sitter där i en ohållbar situation med en oönskad graviditet råkar ut för dubbel bestraffning vilket val hon än gör. Nej, sluta med de här medeltidsfasonerna, tack.

5 kommentarer:

Karin sa...

Hear hear! Man blir ju mörkrädd av kommentarerna!!

Medicin studerande sa...

Personligen är jag till den grad liberal att jag anser att kvinnan har självbestämmanderätt beträffande fostret fram tills det lever.

Idag definierar vi en död människa som en person var -all- hjärnfunktion oåterkalleligen har upphört. I praktiken mäts detta genom att se om det finns elektrisk aktivitet i hjärnan. Finns det ens litet elektrisk aktivitet, så är det en levande person. Om det inte finns någon elektrisk aktivitet så är personen i lagens (objektiv) mening att betrakta som död. Det är på den grunden vi legitimerar att vi kan ta t.ex. organ från en person som ännu andas via en respirator men är död.

Jag anser att det samma gäller för foster. När fostret har kommit till den punkten att det i dess nervsystem förekommer elektrisk aktivitet, så har vi att göra med en levande person. Således kan inte vi läkare heller gå in aktivt avsluta detta barns liv, på samma sätt som vi inte heller kan avsluta en persons liv var det förekommer elektrisk aktivitet i hjärnan. Detta oberoende av om barnet/personen befinner sig inne i en mamma eller på en bår.

Således undrar jag hur ni förespråkare för en liberal abortlag kan legitimera att kvinnan skall få göra ett val för en annan levande individ? För jag anser att barnet(fostret) blir levande i det ögonblick det börjar förekomma aktivitet i hjärnan. Således blir väl grundfrågan: när börjar livet?

Stumpan sa...

Jag har personligen svårt att se ett foster som en "person" eftersom min definition av en person är en människa med förmågan att uttrycka tankar, känslor, åsikter och typ blivit född i princip. Jag håller fortfarande fast vid den åsikten att det är mer humant att abortera ett foster/embryo i ett tidigt skede (eftersom senare aborter endast utförs om det är fara för moderns eller barnets liv) istället för att ett barn ska födas till världen med dåliga förutsättningar för ett människovärdigt liv. Är ett fosters (som inte har fungerande organ eller utvecklad tankekapacitet) liv mer värt än moderns liv? Om abortlagen skulle inskränkas innebär ju det att den gravida kvinnan förlorar rätten att bestämma över sitt eget liv, och blir tvungen att genomföra olaglig abort som är allt annat än tryggt och säkert. För det är en väldigt naiv syn att tro att aborter skulle upphöra för att de förbjuds. Alla har sina egna åsikter om den här frågan, men jag kan inte förstå hur någon kan peka finger och säga att ett outvecklat embryo som ja, är ett början till liv men ännu inte är en "person", har större rättigheter än den gravida kvinnan.

Maria sa...

Jag tänkte också på detdär du skrev om olaglig abort då jag läste kommentarerna till dendär artikeln, det är ju precis vad som kommer hända om abort skulle förbjudas eller försvåras kraftigt.. Med risk för allvarliga komplikationer om personerna som utför aborterna inte är utbildade eller om det finns brist i hygienen - det är precis så det går till för alla de unga tjejer som blir gravida i länder där abort är totalförbjudet.. För ett abortförbud gör inte att människor slutar bli oönskat gravida - det enda som skulle kunna hjälpa och minska dessa oönskade graviditeter är en stor satsning på sexual- och preventivkunskap, och kanske framför allt att unga ska förstå att abort inte är nån sorts preventivmetod, utan en allra sista utväg, för det är ju helt sjukt starka grejer man stoppar i sig då man gör en abort.. Men definitivt inte förbud..

Carina sa...

Det förekommer också elektrisk aktivitet i djur eftersom de också har hjärnor och hjärtan men dem kan vi döda och äta. Även om det förekommer elektrisk aktivitet i ett foster så betyder det inte att det är ett "jag" som är där - ännu. Det vet vi ingenting om - vi bara spekulerar. Jag utgår nu ifrån att elektrisk aktivitet inte per definition är liktydigt med ett "jag". Om det skulle vara så, så är hela världen med allt levande ett "jag". Det kanske är det men det hjälper ju inte den kvinna som befinner sig i en situation där hon måste fatta ett beslut.

Abort kommer aldrig att utrotas eftersom när man har sex - med eller utan skydd - kan man bli gravid utan att man vill det. Ska vi garantera 0% abort så är det celibat som gäller. Vem bestämmer vad ett några veckor gammalt foster är - en klump celler med eller utan elektrisk aktivitet? Vem kan bestämma vad en annan människa ska göra? Lagen är byggd på moraliska och religiösa antaganden som har anammats av majoriteten OCH som ändras med tiden men det betyder inte att det är sanningen.

Jag är så trött på "liv till varje pris" när det gäller kvinnor och deras kroppar och deras LIV samtidigt som vi slaktar varandra och djur varje dag. Ibland med systematisk grymhet. Jag tycker vi skäller under fel träd. Abort är beklagligt men det är en realitet som ingen moral eller medicin kan ändra på. Så länge det finns kvinnor och män som inte vill eller kan ha barn men som vill och kan ha sex så är abort i allra högsta grad ett alternativ. Om kvinnan inte får hjälp på laglig väg så blir det strumpstickor, klädhängare, häxdoktorer osv. med ofta katastrofala följder.