tisdag 16 december 2014

dagens störigaste person(er) 4

Nu är det kanske främst ett fenomen jag vill lyfta fram, med en person bland många som ett exempel. Det här blogginlägget dök upp i mitt Facebookflöde och jag kunde inte hålla mig, utan var tvungen att gå in och läsa vad det var frågan om... klicka på bilden för att komma till inlägget (ber om ursäkt för den inte så bra skärmdumpen, men när det gäller sådan här skit lägger jag inte ner så mycket energi på att få det snyggt)


Jag blir så jävla trött på den här offerrollen som rasister gärna vill klä sig i. "Det är så synd om mig, alla kallar mig rasist fast jag bara är stolt över mitt älskade land och vill behålla kulturen och befolkningen ren, och som den alltid varit, buhu". Vad fan är det frågan om egentligen? Säger en sådana saker som är rent ut främlingsfientliga och rasistiska så ska en fan i mig klara av att höra sanningen också, att det finns en liten risk att en är rasist. Över allt mer och mer dyker dessa "jag är inte rasist, men..."-uttryck upp, och så kommer något rasistiskt/främlingsfientligt/hatiskt som följd, precis som det skulle rättfärdiga det hatiska som en egentligen säger. Det snackas om hur länder misslyckas med sin flyktingpolitik, och att lösningen är att ta in färre flyktingar för de tar både jobb och kvinnor, och om de inte plågar djur genom halalslakt så våldtar de eller stör ordningen genom tiggeri. De borde hjälpas på plats, säger de, så behöver vi inte få problemen hit. Jag blir förbannad på all den okunskap som florerar kring invandring och människor med annan hudfärg än vit, (för det är ju även skillnad på invandrare och invandrare beroende på hudfärg, tydligen), och framför allt blir jag trött på all den smygrasism som jag ser överallt! Någon delar vidare ett till synes oskyldigt inlägg skrivet av någon som blivit utsatt för ett våldsbrott eller liknande, och genast kommer det en våg av hat mot hela folkgrupper och etniciteter, trots att det kanske är en enda person som utfört "brottet" i fråga. Någon delar ett blogginlägg som det jag länkade till ovan, och jag tänker 1: "varför är jag vän med denna människa?" och 2: "har hen verkligen läst igenom det som skrivits ordentligt, och förstår fortfarande inte hur rasistiskt det är?". Idioter finns i alla jordens hörn, och idiotin har knappast något med hudfärg att göra utan det beror nog på något annat.
Jag skulle vilja orka ta diskussionerna, och jag skulle vilja ha orken att alltid säga till när jag hör och ser dylika åsikter ploppa upp som jävla svampar överallt. Men det känns meningslöst, för rädda människor är inte mottagliga för sakliga argument, så det är som att stånga huvudet blodigt mot en vägg när en ska försöka få folk att inse att världen är åt helvete och ingenting blir bättre av att hata andra människor. 

Jag är privilegierad eftersom jag är vit. Jag har aldrig upplevt känslan av att bli mobbad för min hudfärg eller för mitt ursprung (förutom att jag är finlandssvensk då), och det är jag så jävla tacksam för. Men när jag vet att det finns människor som HATAR andra människor på grund av deras yttre attribut eller härkomst gör det mig så heligt förbannad, och när jag är medveten om allt ont som den vite människan har gjort genom tiderna runt om i världen får det mig att skämmas. Skämmas över att vara vit. 
Så ni smygrasister kan prata om stolthet och att ni "bara" vill värna om kulturen och det som är autentiskt enligt er uppfattning, men för mig kommer ni alltid att vara rasister, oavsett hur fina ord och stora offerkoftor ni vill använda er av. 

Jag blir så jävla förbannad! *morr*

2 kommentarer:

Spelar mitt namn nån roll? sa...

Ursäkta, men läste DU själv igenom vad det var du länkade till?? Eller är du bara otroligt naiv och godtrogen? Mannen (vad han nu hette) pekade inte ut någon/några enskilda personer i texten! Han skrev att han inte vill att britterna ska dö ut som folkslag, att välfärden gått åt pipan (precis som i Sverige!) på grund av att politiker prioriterar folk från ANDRA länders välfärd före inföddas! Jag bor i Stockholm och varje dag ser jag tusentals VITA som lever i total misär, detta pga att staten skiter i oss svennar för flyktingar är tydligen viktigare?! Allt detta prat om att hjälpa flyktingar gör mig illamående, eftersom det drabbar: pensionärer som dör/blir vräkta för de kan inte betala hyran för deras pension är ett skämt-tacken de får för att de slitit i alla år för Sverige, ensamstående mammor som får skicka sina barn till skolan utan frukost för att det inte går att leva på ens en normal lön längre-allt går till invandrarna nämligen! Skolan fungerar inte, hur många mår inte dåligt idag! Jag försvarar INTE hat eller mobbning i någon form, från vem det än kommer och vem det än riktas emot! Mitt hjärta blöder för de som flyr från krig och annat, men jag ska EJ behöva bli utslängd från mitt hem eller tvingas leva på bidrag bara för att våra politiker tycker det är viktigare att folk från vart-som-helst-bara-inte-vi-svennejävlar- får ta för sig av kakan! Detta är verkligen inte personligt mot dig eller någon annan, men jag blir bara SÅ upprörd! Håller dock med dig om att arier ställt till med mer skit än alla andra raser tillsammans, men det tycker jag faktiskt inte har med saken att göra. Att jag föredrar mörka grabbar framför färglösa bleknosar hör heller inte hit. Dessa saker lämnar jag till två helt andra diskussioner.
Jag skulle gärna lämna min mailadress om du skulle vara intresserad av att diskutera med mig! Men jag vill inte få min inkorg bombarderad med hat och hot, så därför låter jag bli.

Stumpan sa...

Tack för din kommentar, och du är inte ensam om att tycka på det här viset. Detta är ett ämne som en kan diskutera om i evighet och ur tusen olika perspektiv. Men jag anser att det inte är rimligt att ställa grupper mot varandra i dessa situationer, som det ofta görs, t.ex invandrare-"infödda" befolkningen, barn-åldringar, infödda arbetslösa-utländska arbetslösa osv. Samhället och det sociala system vi har är ganska mer komplext än att en bara kan säga det är "orättvist" att vissa får mer än andra utan att ta i beaktande flera faktorer som avgör vem som får vad. Jag anser inte heller att allt står rätt till med våra sociala system, men att komma och säga att endast invandrare drar nytta av dem är ganska naivt och blåögt. Allt detta förtjänar ett helt eget inlägg, blir för lång kommentar annars. Och jag hoppas verkligen inte att någon som läser eller kommenterar min blogg skulle hota andra människor, sådant ställer jag mig absolut inte bakom..