onsdag 19 november 2014

new hairdo och den utlovade selfien

Redan igår lovade jag ju att ni skulle få en bild på hur jag ser ut. Och tro mig jag försökte. Jag använde varenda pryl i huset som man kan ta en bild med, men jag fick snart konstatera att jag inte kan ta selfies. Det går inte. Jag ser ofta inte klok ut, på vissa bilder såg man inte helst att det var jag, eftersom den konstiga vinkeln gjorde att jag såg ut som en helt annan person. Men i alla fall så valde jag ut den bästa och det får ni så lov att leva med så länge. 
Jag tycker ju om att göra galna saker med mitt hår, och nu kände jag att det fick vara nog med att kämpa mig fram till en röd nyans som jag är nöjd med, så jag avslutade den röda processen för denna gång. Jag har inte funderat så värst länge på vad jag ska göra istället, utan jag visste att det skulle bli något radikalt, eftersom det behövs nu i höstmörkret. 
Så med inspiration av detta:



...blev resultatet detta:

alltså denna bilden... *suck*

Bilden ger verkligen inget bra intryck, men ni vet ungefär hur jag ser ut i huvudet nu för tiden så ni kan säga hej på stan om ni ser mig, jag lär ju inte vara så svår att missa ;). Det känns jävligt bra att ha en rolig hårfärg igen. Har aldrig klarat av att vara "normal" när det kommer till frisyrer, och är glad över att jag inte är rädd att testa på det jag känner för. För att få de här färgerna prövade jag ett nytt märke som heter Splat och kommer från Estland, om jag inte misstar mig. 


Jag har alltid varit en trogen LIVE-användare, men när man ska ha mer extrema färger hittar man inte det i deras urval. Jag såg faktiskt att de hade toningar i olika chock-nyanser, men toning har jag inga bra erfarenheter av så det var uteslutet. Dessutom så tilltalade det mig att en kanske börjar se ut som en tysk techno-dude från 1990-talet om en färgar håret med Splat, och vem kan motstå det? 
Så som en mycket erfaren hårfärgare, vad tyckte jag då om denna färg? 
För det första var den prisvärd. En burk kostade kring elva euro, och då får man med blekmedel så man behöver inte köpa det skilt, vilket är en grym ekonomisk vinst om man har lika mycket hår som Kusin Det i The Addams Family. Men det behövs absolut två förpackningar om man inte har kort eller tunt hår. Ja var lite nervös inför själva blekningen, eftersom det luktade himla starkt och det kändes som det kokade i håret under verkningstiden, men det var väl en del av processen kan jag tänka. Ni vet hur håret kan bli som stålull när man blekt det och sedan tvättar ur medlet? Men det blev det inte av det här, det blev ganska mjukt och lätt att reda ut trots att jag inte använde balsam, vilket är många pluspoäng. När det gäller själva färgningen påminner det ganska mycket om att färga med Directions eller någon annan semipermanent balsamfärg, färgen räcker ganska långt och fastnar direkt på allt som det inte ska fastna på. Det var lätt att inte behöva blanda ihop olika saker, utan färgen var färdig i burken klar att lägga i kalufsen, dock var det lite klottigt, men det kan bero på om man är en eller två som gör det. Kan ju underlätta om en har hjälp med färgningen, mindre dräll och så. Att skölja ur skiten var desto jobbigare, det såg ut som jag hade haft ett My Little Pony-slakteri i duschen och det tog jättelänge innan vattnet var rent, men fan vilket bra resultat det blev. En ska tänka på att färgen även fastnar på golvet i duschen, trots att vattnet rinner hela tiden, men drabbas inte av panik, det löste sig med att skura golvet jättejättehårt med matsoda/bikarbonat, då blev det rent.
Nu återstår det att se hur bra färgen håller, men jag tycker det överlag var en bra färgninsupplevelse och helt klart var värt pengarna. Dessa färger finns i alla fall att köpa på Citymarket i Stenhaga, så jag antar att de även hittas i andra K-affärer. 
Betyg: 4 poäng av 5 möjliga

Igår kväll tittade jag på en himlans bra film som jag tycker alla ska se, och kommer därför att skriva en liten recension om den inom den närmaste framtiden. Så håll ögonen öppna efter det...



1 kommentar:

Kix sa...

NAAAAJS!!!! :D
Och jo, Splat-färgerna är faktiskt väldigt bra, även om förpackningen kanske inte ger det mest professionella intrycket :'D Har oftast använt Directions själv, men testade Splat förra gången. Nu när jag har haft det ett tag så tycker jag också att Splat-färgerna hålls i bättre innan de bleks (även om de ändå färgar av sig på precis allt)