söndag 6 april 2014

En lördag man inte gjorde så mycket alls + film och musik

När jag slog upp ögonen i går morse kände jag mig lite konstig. Svullen, snorig, hes, hostig och med en huvudvärk som höll på att trycka ut mina ögon ur huvudet. "Det här blir en trevlig dag", tänkte jag medan jag hasade mig till badrummet för att ta en titt på eländet i spegeln. Det var ingen vacker syn som mötte mig i spegeln.

googlad blobfish

Jag kände mig som en Blobfish (ja det finns faktiskt en fisk som set ut sådär, stackars jävel). Skulle jag ha velat sminka mig hade jag varit tvungen att köra mig själv genom en mangel för att få eyelinern att synas över huvud taget, eftersom mina ögonlock var typ tre gånger större än vanligt. Hur löser man sådana här problem då? Tja, man tar täcket och lägger sig på soffan, har Absolutely Fabulous-maraton och äter glass på samma gång som man tycker oerhört synd om sig själv. Och det gjorde jag. Fasiken vad jag älskar Patsy och Edina i AbFab, de är ju för underbara, kan göra vilken blobfish som helst glad...



alla bilder googlade

Smokey tillbringade kvällen med att hålla reda på oregerliga ungar på ungdomsdans här i Solf, så jag blev lämnad åt mitt öde på soffan. Vad gjorde jag? Fortsatte att titta på film så klart!
Först såg jag en film som heter "Teeth", var ganska misstänksam i början angående handlingen, men den visade sig vara helt ok. Filmen handlar om en tjej som anser att man ska vara avhållsam när det kommer till sex, vänta till man hittar "den rätte" osv. Men så träffar hon en kille som hon blir lite småkär i och han vill ju förstås mera än hon, och vid vad man kan kalla ett våldtäktsförsök händer något minst sagt oväntat, och jag kan säga så mycket att tjejen i fråga lider av "vagina dentata", hon har alltså tänder i sin vajayjay. Och hon tar då till det allmighty internet för att ta reda på mera om denna myt som berättas om i allt från det antika rom till indianer, och hon accepterar faktumet att hon är en levande kastreringsapparat, typ. Helt okej film att kolla på om man inte har så höga krav på underhållning, det var till och med helt okej skådespelare, alltså ingen b-rulle. Och så bör jag väl poängtera att man får se ett antal avbitna penisar, ganska ingående, bara så ni är medvetna om det...


Efter det såg jag också på I spit on your grave 2. Först var jag tveksam om jag skulle se på den när jag är ensam, eftersom jag minns att jag kände ett stort obehag när vi såg ettan, på grund av de brutala våldtäktsscenerna och det råa fick mig att må illa. Men what the hell, det är ju bara en film. Jag läste lite om den innan jag la igång filmen, och den hade fått väldigt negativ kritik av filmkritiker och man hade även varit tvungen att klippa bort vissa delar för att den skulle få visas på vissa biografer. Efter att jag sett den förstår jag inte den negativa kritiken alls, tills man börjar tänka på hur samhället ser ut idag och hur man gärna vill sudda ut och blunda för problem som finns. Storyn är uppbyggd på samma sätt som i ettan, en snygg tjej blir utsatt för ett gäng mindre trevliga killar som stänger in henne i en källare, misshandlar, våldtar och behandlar henne som skit. Hon lyckas överleva och beslutar sig för att hämnas. En rape and revenge film helt enkelt. Jag ansåg att den här uppföljaren var mycket bättre än ettan, och jag kan inte sätta fingret på varför. Kanske skådespeleriet var bättre, speciellt Jemma Dallender som spelar rollen som Katie gör ett sådant otroligt bra jobb, det kan inte vara lätt att spela en roll där man blir utsatt för sådana saker som händer i den här filmen. Och knappast är det lätt att inta rollen som förövare heller. 

Jag tror att filmen fick negativ kritik eftersom den lyfter upp ett problem som faktiskt finns på riktigt. Och nu räknar jag inte med revenge-delen, för den förekommer antagligen mer sällan i verkligheten. Men jag kom att tänka på alla människor som faller offer för trafficking och människohandel som verkligen kan hamna i en sådan här situation i verkligheten. Som låses in, våldtas och misshandlas för att sedan dumpas vid någon vägren eller i en sjö någonstans. Kvinnor som förs hundratals mil hemifrån i tron att de ska få ett nytt liv, men hamnar i ett helvete som många knappast tar sig ur med livet i behåll. Jag tyckte inte alls filmen var dålig, jag tyckte den lyfter upp saker som är viktiga och som människor måste vara medvetna om verkligen förekommer på riktigt, i verkliga livet. Och att Katie hade möjligheten att få hämnas med råge i den här filmen gjorde det hela ännu bättre... Det är bra att de här sakerna också lyfts fram i media riktat till den stora allmänheten, för att göra folk medvetna om hur hemsk världen är. För det är den, jättehemsk. 

Vi var ju och såg på Noah i fredags. Helt värdelöst med det där 3D, obekväma jävla glasögon förstörde hela filmupplevelsen, och tungt var det för ögonen också. Hela storyn var ju ganska... biblisk... kanske inte så förvånande. Tyckte den avspeglade dagens värld på ett intressant sätt. Hur vi människor tror att vi är allsmäktiga och kan bestämma över allting på denna planet, och hur vi anser oss ha större rätt till livet än till exempel djur och natur. Störde mig på hur Noah såg syner som Skaparen visade honom, och hur han helt kallt tolkade dem på sitt eget sätt. Hur han tänkte införa kinesisk enbarnspolitik och var på väg att mörda sina två barnbarn för att han ansåg att det var Skaparens vilja. Men det var en helt bra film, kanske inte värt att se på bio och absolut inte värt att se i 3D. Och Russel Crowe är ju alltid bra. 

Och till sist en SUPERKUL nyhet jag läste på Vasabladet i morse; Girlschool kommer till Vasa för att spela på Hietsku Rock i augusti! Hur coolt är inte det? Trodde de hade lagt av för länge sedan. Så det är klart man ska och lyssna på ett av tidernas coolaste rockband i sommar, även det engelska bandet The Ramonas ska spela, ett tributeband till Ramones.



Inga kommentarer: