fredag 11 april 2014

en dag då det ska göras tråkiga vuxenärenden

Jag avskyr de här dagarna då man planerat in att göra en massa TRÅKIGA vuxensaker. I dag ska jag till exempel besikta Fårrden, får se vad domen blir, har inte så höga förhoppningar om man säger så. Så bilens öde vilar i besiktningsmannens/kvinnans händer. I fjol den här tiden var det en tjej som besiktade och hon var inte så positiv till fortsatt liv utan vidare åtgärder för bilstackarn, så vi får se. Jag tycker inte om att besikta bilar överlag, det är så sällan man möter en riktigt trevlig person som ska gå igenom bilen. Vet inte om det beror på att jag är kvinna eller vad det är, men det är fler än en gång man har känt sig idiotförklarad när man åkt från besiktningsstation efter ett samtal med en man som tror man inte fattar någonting. Men, sånt är livet, så att säga. 
Det andra tråkiga jag ska göra är att besöka magistraten och hämta ett utdrag ur befolkningsregistret. Jag har hamnat i ett passansökningsdilemma, och eftersom jag är svennebanan så måste jag åka till Sverige för att ansöka om nytt pass. Smidigt. Dock kommer jag att skjuta det på framtiden och ansöka om ett ID-bevis istället, eftersom det verkar gå mycket lättare. Problemet är att jag inte har något "giltigt identitetsbevis", eftersom körkortet inte räknas och mitt pass är svenskt och gick ut för typ 3 år sedan. Därför ska jag hämta utdraget från befolkningsregistret för att styrka min identitet på något sätt. Jag har också lekt med tanken att bli dubbel medborgarskap, och när jag surfade runt nätet för att få svar på mina frågor om finskt medborgarskap höll jag på att ramla av stolen när jag såg vad det KOSTAR att bli finsk medborgare. Bara själva ansökan kostar över 400 euro, och det är ju inte pengar man har till övers direkt. Så nej, det får vänta, och jag fortsätter att vara swedish. 
I och med ID-beviset måste jag också ta passfoton, hatar. Jag ser aldrig klok ut på passfoton. På mitt körkort ser jag ut som jag festat i två veckor och dragit en lina heroin innan jag gick till fotografen. Så, får se vad resultatet blir av den fotosessionen. 
Skulle tvunget behöva besöka skattebyrån också, för att göra ändringar i mina personuppgifter som jag borde ha gjort för länge sedan. Förstår inte hur det går ihop, att skatteförvaltningen tar sina uppgifter från befolkningsregistret, men ändå så skiljer sig uppgifterna från de olika instanserna. Hatar byråkrati.

Vad kan man dra för slutsatser att den här dagen kommer att sluta i? Fattigdom skulle jag tro. Det kommer att gå över 100 euro i bara tråkiga saker, 100 euro som jag lika bra skulle ha kunnat handlat mat för. Men än en gång, sånt är livet, det är väl bara att bita ihop och acceptera....


Satt och hörde på Ebba Grön när Lillan kom insmygande i köket och frågade vad jag lyssnar på. Hon kröp upp i famnen och frågade vem det är som sjunger. "Thåström heter han" sa jag, hon funderade en stund och så sa hon "honom vill jag gifta mig med". Det ville jag själv också göra när det begav sig, så jag klandrar henne inte. Att videon är inspelad för typ 30 år sedan är ju av mindre betydelse... Flickan har ju bra musiksmak, helt klart..

Inga kommentarer: