fredag 7 mars 2014

när man börjar se skillnaderna

Jag går en introduktionskurs i genusvetenskap för tillfället. Tror det är en av de mest intressanta kurserna som jag gått under dessa år som universitetsstuderande. För någon vecka sedan skulle vi se filmen Codes of Gender, och sedan diskutera vad vi tyckte om filmen, vad den väckte för tankar osv. Hos mig väckte det ganska mycket tankar, eftersom det fick mig att inse vilken skillnad man gör på män och kvinnor i marknadsföring, och skillnad mellan maskulint och feminint. Filmen går att se online, och det tycker jag ni kan göra, det är lite över en timme av era liv som ni kan använda till att bli lite upplysta. HÄR kan ni se första delen av filmen, den andra delen finns på högra sidan.
Efter att jag såg filmen har jag börjat lägga märke till den smygsexism som finns banne mig över allt. Igår gick jag för skojs skull in på nelly.com för att se om de hade några roliga klänningar. Men det enda jag såg var hur modellerna såg ut, hur onaturligt de stod och vilka idiotiska poser de har.

 här är en bild av några random valda plagg från nelly.com. De tittar över axeln, står med fötterna på konstigt sätt och drar upp axlarna.

här har vi mera huvudet på sned, ta på sig själv och sitt hår och stå konstigt med fötterna.

hur ser männen ut då? ja, så här. Stadig blick in i kameran, står med breda ben och breda axlar.

bubbleroom.com, samma sak. en hand spontant placerad i håret, i ansiktet eller på höften, med blicken drömskt långt borta i fjärran.

männen på bubbleroom.com. här ser vi ju en hand i håret, men med blicken stadigt i kameran. raka i ryggen, med fötterna stadigt på jorden, kan vi anta.

Och nu kommer min absoluta favorit!

den här bilden var den första som mötte mig när jag gick till bubbleroom. Cheap monday gör reklam för jeans, men har tydligen glömt att ge tjejerna tröjor.

Ser ni på filmen jag skrev om i början så fattar ni varför det ser ut så här. Varför kvinnor ska se små, försvarslösa och passiva ut, medan männen ska vara närvarande, aggressiva och aktiva...
Det är bara att gå in på vilka sidor som helst som säljer kläder så ser ni samma fenomen. Och det får inte i alla fall mig att bli sugen på att shoppa kläder om man måste se ut som en rädd kanin tållande sitt eget hår för att se bra ut i plaggen. No way.

Inga kommentarer: