onsdag 8 januari 2014

Uppdatering från vår kokong

Jeu, öronvärken verkar ge med sig, men jag tar det säkra före det osäkra, den här gången och tar inte ut segern i förskott. Ska på till hälsostationen igen imorgon 10.30, för att kolla om Lillans öroninflammation går åt det bättre eller sämre hållet. Det var "akut rött" men inte inflammerat, vet inte riktigt vad det betyder, annat än att det inte är friskt. Som tur är har vi en superbra hälsovårdare som inte tycker om antibiotika, och hon höll fullständigt med mig när jag sa att jag inte vill ha en akuttid till HVC i Smedsby, eftersom de tittar knappt i öronen innan de säger att det är öroninflammation och skriver ut antibiotika. Och jag hatar det. Så jag for till apoteket och köpte örondroppar och värkmedicin, har också använt mig av vitlök som is the shit. Så vi får hoppas det blir bra!

Igår hände också en sak som är en milstolpe i både mitt och Lillans liv, men mer om det i morgon, eftersom det krävs ett helt specifikt inlägg om den kommande händelsen som får mig att känna skräckblandad förtjusning.

Jag har ju också lidit av jackproblem de senaste två åren. I två jävla år har jag sökt efter en snygg vinterkappa med lite 50-tals inspiration. Finns det sådant i stan? Nej, det finns det inte. Kappan jag har nu har jag burit i regn och snö i typ 4 år, och efter att jag fick sy fast ärmen i början av denna säsongen fick jag bara konstatera att det är verkligen dags att hitta en ny kappa. Men jag var nära att ge upp, fram till i förrgår, när jag hittade den. Jackan som jag sökt med ljus och lykta fanns plötsligt där bland klänningar och kjolar på webshopen Daisy Dapper. Den var inte på rea, och den var inte så superbillig som jag velat att den skulle vara. Men jag tänkte mer hållbart, och eftersom den gamla kappan har hållit (och håller ännu) i 4 år, så kommer antagligen den här jackan att hänga med längre. Om jag går och köper något på H&M så är det noppigt och fult innan nästa vinter och jag måste i alla fall köpa en ny, så den här gången tänkte jag långsiktigt, även om det sved i plånboken.

bild från daisy dapper

Här har vi skönheten, och jag är så glad eftersom den här jackan kommer att bli så jävla snygg med byxor med hög midja och lite utsvängda ben, något som inte har funkat med den gamla jackan Och så ville jag ha (fusk)pälskrage. Och så är den ju grön, hur coolt är inte det? 
Klippte just pannluggen också till mer Bettie Page-bangs som jag hade för något år sedan. Tror också att jag kommer att färga håret svart igen, eftersom hur jag än försöker så får jag inte till den rätta röda färgen, det är lättare att matcha kläder med svart hår också, speciellt om man vill ha pastelliga färger på sig. 

Och sist men inte minst så blir det bluestajm på fredag. För en gångs skull kollade jag vad och vem som ska spela på O´malleys inom den närmsta framtiden, och såg till min glädje att den fagra mö ska komma och lira blues på fredag. Kommer att bli fett kul.

Lisa Lystam

googlad bild




Inga kommentarer: