onsdag 4 december 2013

jaja, prisa gud och allt det där...

Idag är det en glädjens dag för många invånare i detta land. Det är nämligen dagen som slår alla andra högtidsdagar under året; skatteåterbäringens dag!


Som alla andra år i mitt liv som skattebetalare fick jag tillbaks ganska redigt med pengar, och det känns ju bra. Tills man kommer på att man har en hög med räkningar som ligger och väntar just på detta datum. Så man loggar in på internetbanken, ser den magiska summan pengar som lyser mot mig och man känner sig rik för några minuter. Så sätter man i gång, skriver in mottagare, summa att betala, referens och vidare till nästa betalning. På några minuter hade nästan hälften av skattepengarna flugit iväg, bara så där. Man måste ju tänka positivt, att man inte behöver ta pikavippi och vara med i lyxfällan, för att man får det att gå runt. Men när man för en bråkdels sekund tänker att *nu ska jag unna mig något fint* så blir man lite irriterad. Att det ska kosta så mycket att bo och leva i det här landet, och när man får tillbaks sina surt förvärvade inbetalade skattepengar, då ska man genast betala bort dem på saker som är mest SKATT. Men sånt är livet. Fick ju njuta av åsynen av fyrsiffrig summa på kontot i ca 8 minuter, innan jag betalt räkningarna och fått den bördan lyft från mina axlar. När man annars har en ganska låg månadsinkomst bestående av kelapengar och underhåll känns det ändå bra att få lite extra, även om det går till räkningar, det där med att unna sig själv, det tror jag är ganska så överskattat...

Hittade en inspirationsvideo inför julen. Lillan är hos sin pappa och firar jul i år, så kanske det här vore något att satsa på, verkar ju ganska så skoj, en ""vuxen" jul...


Inga kommentarer: