torsdag 19 september 2013

tjolahopp tjolahej

Ja, vi överlevde nog Stockholms-resan, även om det kanske inte verkat så med tanke på öken-känslan som hägrat här den senaste tiden. Det är bara lite mycket nu.
Sverigeresan var bra, verkligen vad vi behövde. Vi såg mycket av Stockholm som vi aldrig sett förr, och detta tack vare att vi färdades till fots nästan över allt, tror aldrig jag har gått så mycket i mitt liv, och det skvallrade mina über-sjuka vader och ömma rygg om varje morgon man steg upp. Skulle behövt rollator för att ta mig till toaletten på morgonen, men efter 1 kg bacon och två liter kaffe var man som en ny människa igen. Måste verkligen rekommendera Elite Palace Hotel i Vasastan, eller i alla fall deras frukostbuffé; skulle jag kunnat hade jag ätit frukost hela dagen. Såg ut att vara gravid i sjunde månaden efter att man ätit klart. Sängarna var också sjukt sköna och man sov jättebra. Så det är typ vad vår semester gick ut på, att gå, äta och sova. Och strosa runt i second hand shoppar och vintage affärer förstås. Morgonen när vi anlände till Stockholm var vi till Mellqvist på frukost, och där fick man känna sig lite hipp och inne. Tycker det är tragiskt att inte samma frukostkultur finns hos oss, för det var verkligen trevligt trots mycket folk att sitta och äta en lyxfrukost och dricka gott kaffe, och iaktta alla stressade och icke-stressade stockholmare. Här får man inte ens frukost en lördag, om man skulle komma på tanken, om man inte åker till en bensinmack och dricker äckel-kaffe och svettig inplastad smörgås med kylskåpskall tomat. Så, mera frukost i Vasa, tack! Jag berättar mer om vår resa när bilderna kommer upp, som fortfarande befinner sig i kameran och lär befinna sig där åtminstone till nästa vecka.

Eftersom jag inte har så mycket annat att intressant att komma med så tänkte jag lista veckans inne och ute, både hemma hos oss och ute i stora världen.

Inne

- Franska konstitutionen vill införa en lag som förbjuder barn under 16 år att ställa upp i skönhetstävlingar. Den som anmäler ett barn till en skönhetstävling riskerar upp till två års fängelse och 30 000 euro i böter. Det tycker jag är bra. Så jävla bra att någon äntligen FATTAR att barn ska få var barn, och inte utställningsdockor.

- Sons of Anarchy har börjat igen. Du milde gud vilka känslor den serien ger upphov till. SOA och Walking Dead är typ det bästa som finns. Hur som helst, sjätte säsongen av SOA började förra veckan och igår tittade vi första avsnittet, och inte för att vara en spoiler, men vilka SVIN både Jax och Gemma är. Tror det blir en spännande säsong även denna gång, med många intriger och många tårar (från mitt öga). 

- Vi har fått tillbaks vår butik till Solf. Det är Sale förstås, och det är ju något man inte kan göra åt, men nog är det skönt att inte behöva åka till grannbyn efter ett mjölpaket. 

- Jag är så glad och tacksam över att jag har så bra vänner som jag har, och av ingen anledning alls tänker jag säga att ni är absolut bäst, både ni i skolan och ni utanför. Tack för att ni finns!

Ute 

- En grekisk hiphop-artist känd för sina anti-fascistiska åsikter blev ihjälhuggen av anhängare till "missnöjespartiet" Gyllene gryning natten till onsdag. Femton angripande nynazister och hittills en gripen gärningsman. Om jag inte misstar mig är partiet Gyllene gryning det tredje största partiet i Grekland. Kusliga vindar blåser i Europa.

- Barn och unga som tar livet av sig efter att ha blivit utsatta för nätmobbing. Nästan dagligen nås man av nyheter om någon som tagit sitt liv p.g.a hot, trakasserier och mobbing på internet. Vad är det för fel på människor? Hur har vi kunnat låta det gå så här långt?

- Regeringens förslag om att tvinga finländska mammor och pappor att dela upp hemvårdsstödet jämlikt. Det finns så många aspekter av den här frågan och det är svårt att här lyfta fram mina tankar. Visst, det är ett slag för jämställdheten, men så länge kvinnornas lön fortsätter att vara 85 % av männens och att kvinnor fortsättningsvis har lågavlönade jobb i större utsträckning än männen tror jag hemvårdsstödet verkligen är fel ände att börja i. Också det faktum att regeringen ska komma och börja bestämma hur familjer ska vårda sina barn tycker jag är helt åt helvete, om jag ska vara ärlig.

- Det nya förslaget om att bilskatten ska bestämmas enligt hur många kilometer man kör. Tre sent/km i glesbygd (som visade sig endast vara Lappland) och sex sent/km i tätorter (alltså allt utom Lappland). Jag hoppas verkligen de tar itu med kollektivtrafiken i den här "tätorten" i så fall, eftersom den är näst intill obefintlig. Lyssnade lite på slaget efter tolv i går när denna fråga diskuterades, och den som förespråkade detta uppfattades klart som någon som bor i H:fors centrum. Han påstod också att alla stora supermarketar (som ofta är belägna utanför stan) kommer att försvinna och de små butikerna kommer tillbaka. Något som enligt mig pratar tvärt emot utvecklingen vi har idag, då allt ska centraliseras till en plats och all service ute i småbyarna försvinner. Vart är det här landet på väg, har jag frågat mig hela veckan.

- Min syster flyttade till Sverige för snart en månad sedan, och jag saknar henne :( Men jag vet hon har det bra, och det är huvudsaken.

 


2 kommentarer:

Carina sa...

Intressant! Jag gillar "ute och inne" notiserna. Kanske jag får härma sen när jag blir engagerad i något? Bra bloggat, kotten <3
Mam

Annika sa...

Angåend frukosten i Vasa har jag lite invändningar... man kan nog få den lite häär o där.. åtminstone på Astor o Central kan man få frukost och på Neste har de gröt + annat oxå :-)