onsdag 17 april 2013

mera mat

Ni som hatar matbloggar kan hoppa över kommande inlägg, eftersom det kan liknas med sådant som ofta publiceras i just bloggar om mat. Ni ska få ett recept på världens godaste fisksoppa, och receptet på en vegetarisk paj gjord på resterna av ingredienserna till fisksoppan. Så, vashågod!

Fisksoppa utan potatis och morot (ja, det finns sådana soppor!)

Saker som är bra att ha:
Lax, ca 500 g
1 liten röd paprika
1 liten gul paprika
2 stora eller 3 små jumbochampinjoner (små färska champinjoner går också bra)
½ purjolök
ca 2 dl broccolibuketter
1 l fiskbuljong
2 dl riktig grädde, ingen jvla lättgrädde
olivolja till stekning
kryddor du gillar, jag använde starkt chilipulver, curry, salt, peppar, oregano och citronpeppar
ev. musslor & räkor

 Lek rövare med kniven och skär, hacka och strimla allt i lagom stora bitar. 
Jag använde en bit av en hel laxfilé, tog bort skinnet (med världens bästa filékniv, ska göra reklam för den senare) och skar laxen i kuber. Bra att tänka på att inte skära för små bitar så de kokar sönder.

 Chop Chop

Häll olja i en kastrull, stek alla grönsaker utom broccolin så de blir glansiga, lägg gärna till kryddor under stekningen så smaaakerna frigörs. 
Eftersom vi är miljömedvetna kan du under tiden värma 1 l vatten i din vattenkokare och som du sedan häller över de stekta grönsakerna. Kasta i två tärningar fiskbuljong (där var jag inte så ekologisk) och häll i grädden. Låt koka i 15-20 minuter. Lägg i broccolibuketterna och laxen, låt koka ytterligare 5-7 minuter, tills broccolin är mjuk men med tuggmotstånd. Smaka av och krydda mer om så behövs. 
Jag valde att lägga i en burk musslor när soppan var femföre färdig, och det kan man göra med räkor om man vill ha mer fisksmak. 

 Färdit!
Räcker i två dar för mindre familj.

Pajen jag väljer kalla "bäst-före-pajen"

 Öppna kylskåpet, rekognosera och analysera vad som finns. Om du nyligen gjort fisksoppan finns det antagligen en del grönsaker kvar som går att använda i pajen. Jag råkade också ha en färdig pajdeg i frysen som jag använde. De är inte så svåra att göra själv, googla. 

Jag använde 4 jumbochampinjoner som höll på att torka bort till stoft, sista halvan av broccolin, halv purjolök, halv orange paprika, halv röd paprika, ca 5-6 körsbärstomater. Till äggstanningen använde jag 2 dl grädde, 3 ägg och tre matskedar turkisk yogurth. Gå bärsärk med kniven igen och hacka alla grönsaker utom tomaterna (kommer senare) och broccolin (den kokade jag i ca 5-7 minuter), stek i mycket smör, krydda efter smak. Kavla ut degen och lägg i en pajform, förgrädda på 200 C i ca 10 minuter. Gör äggstanningen under tiden och skär tomaterna i halvor eller i skivor. Häll grönsakerna i pajformen, lägg till broccolin och sprid ut tomaterna ovanpå. Häll över äggstanningen och hyvla mängder med parmesan över pajen. Grädda på 200 C i ca 15-20 minuter, tills den är fast. Servera med sallad eller annat gott.

Inga kommentarer: