måndag 25 mars 2013

påskvecka

Har en underbar helg bakom mig. Den inleddes på fredag med storhandling tillsammans med 500 andra galna fredagshandlare, hämtpizza och fredasbastu hos svärmor. På lördagen var vi till stan och kollade på ringar, och det är inget lätt projekt ska jag tala om för er, och sedan vankades det kalas hos min kära moder som skulle fira det faktum att hon har fyllt the big five-o. Väl hemma gjordes god lördagsmat och sedan soffhäng, och kvällen avslutades också i soffan, full av kickers-chips och lördagsgodis släpade man sig i säng efter Walking Dead och hemsk film som hette The Wicked om jag inte missminner mig. Och vilket underbart väder vi vaknade upp till igår! Helt underbart. Solen värmde och själen blev glad. Lillan blev hämtad av sin far för tropiclandia-besök och jag och Smokey tog sparkarna och for ut på isen i Kronvik. Satt och solade och förundrades över vilken omåttlig tur man har att få bo där man bor, nästan så man får lite dåligt samvete. Efter isutfärden bar det av till svärmors igen för kaffe och årets första (och kanske sista) memmaportion. Dagen avslutades med tupplur på soffan innan micrad makaronilåda och ångestuppbyggande inför den stora vårstädningen, som borde äga rum den här veckan. Påskjävelen är ju på intågande och jag skulle verkligen vilja få alla köksskåp, kylskåp och klädskåp skurade, och fönstren borde tvättas. Men i stället för att ställa för höga krav på mig själv och inte få något gjort i slutändan så är jag nöjd om jag får köksskåpen städade och tvättade och fönstren rena, resten får bli som det blir. Försöker också plugga in mig lite på det här med ekologisk städning utan starka rengöringsmedel, eftersom någonting inom mig säger att det är varken hälsosamt för oss familjemedlemmar eller naturen att hålla på med en massa kemikalier i hemmet (säger hon som färgar håret en gång i månaden).
Smokey investerade i en bondepraktika för en tid sedan, och ska man tro på den så får bönderna det bra i år; "Blifwer wädret Palm-Söndag klart, då får kornet och wäxt samma år fart." Och vädret var sannerligen klart i går, så det är bara att hålla tummarna och lita på att de visste vad de talade om för typ 300 år sedan...

Med önskan om en god dag!

Inga kommentarer: