torsdag 7 februari 2013

ibland blir man bara så ledsen

Debatten om näthatet mot kvinnor går het, och det med all rätt. Nog har jag vetat att folk tappar förståndet när de får härja fritt bakom sin skärm, men att man kan bete sig så groteskt som vissa människor gör är för mig ofattbart. Tittade på Uppdrag granskning igår och började må fysiskt illa av de saker som sades. Att en 21-årig tjejs inlägg på FB om en tröja som H&M säljer (en tröja med Tupac Shakur som är en numera död rapartist dömd bl.a för sexbrott) skulle skapa en sådan reaktion. Att människor kan skriva sådana saker om en annan människa som man inte känner och inte har den blekaste aning om vem det är. Att önska att någon ska våldtas, mördas, slaktas, först våldtas och sedan slaktas, är för mig något som jag inte kan förstå. Att en tjej skriver ett inlägg som andas lite feminism, knappt det heller. En tjej som skriver något som tåls att tänka på. Och världen goes bananas.
Vad är det med det här att kvinnor inte ska få synas, höras eller egentligen existera. När vi visar brösten och röven är vi bra att ha, men om man börjar diskutera något djupare ämne än brun-utan-sol eller olika dieter så ropar världen att vi ska hålla käft. Vad är det som är så jobbigt med oss? Varför kan man inte föra en ordentlig, normal och konstruktiv diskussion, varför ska det alltid bli så att någon måste uttrycka sin åsikt med ordet slampa, hora eller fitta?

Det är också en sak som jag inte förstår. Varför ska man använda kvinnans könsorgan som skällsord? Du din fula fitta, fy fan vilken fitta du är, fitta hit och fitta dit. En sak ska jag tala om för er. Skulle det inte vara för alla VAGINOR skulle inte mänskligheten fortsätta så värst länge. Och när männen är kåta verkar de inte ha något större problem med VAGINORNA heller.

"Jag dissar henne för honom" kläckte ett ljushuvud ur sig när svt-reportern frågade varför han hade skrivit att han önskade att tjejen som skrivit om HM-tröjan skulle våldtas. Intelligensen flödar. Man ska verkligen tänka sig för innan man skriver sådana där saker på nätet. Du kanske får vara anonym, men det du skriver kan bidra till att en person får en väldig ångest, blir väldigt ledsen, och i värsta fall kan det leda till självmord, om du lyckas trycka på rätt knappar.
Det är för jävligt rent ut sagt. Det sägs att vi lever på 2000-talet, men ibland börjar man faktiskt undra.
Fy fan för mänskligheten säger jag bara. Och ja, eftersom jag är född med kvinnligt könsorgan är jag feminist, det tycker jag alla borde vara, kvinnor som män, alla som har någon typ av vilja att göra världen lite bättre.

bild från google

Inga kommentarer: