onsdag 16 januari 2013

up with the tupp

Godmorgon vänner!
När jag vaknade i morse hade jag en jobbig känsla av att ha stängt ögonen för fem minuter sedan och inte alls hunnit sova tillräckligt. Ni vet, man har så tunga ögonlock och det känns som solf gräv och krafs har släppt ett helt gruslass i ögonen och man är jävligt trött. MEN! när det känns på det viset är den bästa medicinen att stiga upp och aktivera sig, då blir man pigg och efter två koppar kaffe och en gröttallrik känns det som man kan göra underverk. Så även idag. Måste också tillägga att jag anslöt mig till gruppen av zumba-utövare igår, och jag måste nog konstatera att jag har verkligen underskattat den formen av motion. Energiknippet som hoppade fram och tillbaka på scenen fick snabbt min beundran när jag själv stod som ett frågetecken och alla mina tankar om att jag har god koordinationsförmåga sakta tynade bort. Men det var kul, och tungt. Men så är det med mig, jag är aldrig intresserad av saker när de är som mest hajpade, utan jag är envis och väntar en tid (några år) och sedan kan jag prova på det, när det har gått ur tiden lite. Nåväl, träningsvärk i ryggen och benen idag, men det är bara skönt.
I dag är det Li Andersson som står i ordningen av föreläsare i kursen socialpolitikens teori, som jag tidigare  nämnt ser jag fram emot det, och inte för att jag delar hennes åsikter utan för att jag är nyfiken på att höra hur hon anser att medborgarlön vore en bra grej i vårt samhälle. För min egen del tycker jag det låter absurt med medborgarlön (lön för att man är medborgare i ett land, oavsett vilken ekonomisk ställning man har. Vissa anser detta vore ett bra lösning i stället för utkomststödet.) eftersom det är ganska stora summor det skulle röra sig om när vi ändå är över fem miljoner invånare i vårt land. Men, som sagt, kanske jag får höra några förslag på praktiska lösningar i och med föreläsningen, vem vet.

Och igår kom den äntligen, min nya kalender!


Jag hade också fjolårets Paulo Coelho-kalender och jag tyckte mycket om den. Mycket plats att skriva på och tänkvärda citat ur hans böcker och texter för varje vecka. Bättre än kalendern vi fick från skolan, som jag först hade ett helt ok förhållande till, men tycker numera den är för liten och inte så jättesnygg. I Förvandlingar-kalendern har alla månader ett eget tema eller vad man ska kalla det och som exempel kan vi ta januari vars tema är "Uppvaknande" och så följer ett citat ur Alef som enligt mig är väldigt tänkvärda:

Det är nödvändigt att du utvecklar en strategi för att ta
till vara det som finns omkring dig. Det bästa sättet att förbereda 
sig inför en utmaning är att ha obegränsade möjligheter att svara.  

Coelho är väldigt andlig i det han skriver, så för att förstå citatens mening kan det vara bra att man tillåter sig tro att det finns någonting utöver det mänskliga, det må då vara den kristna Guden, profeten Muhammed, Buddha, Ödet, asagudar eller Candy King, det är var och ens egen uppgift att välja vad man tror på. Men så länge man kan tillåta sig tro på något annat än vetenskapen förstår man också citaten i boken. Jag var också snäll och beställde varsin kalender åt  mor och syster, så att de också kan ta del av andligheten och det ovetenskapliga innehållet.
Nu ska jag aktivera mig och se vad denna dag har för spännande utmaningar i sitt sköte! Och så en 14-minuterslåt på det förstås...

(Hur har jag kunnat missa electroswing? God Bless Youtube)
 

Inga kommentarer: