fredag 11 januari 2013

innan jag inleder pluggdagen..

...tänkte jag ägna lite tid åt er mina kära bloggläsare. Under de senaste dagarna är det mycket som har poppat upp i mitt huvud som jag skulle vilja skriva om här. Och det är ganska många olika och varierande ämnen så jag vet inte riktigt hur jag ska sammanställa det hela utan att allt blir ett stort blahaj. Men om jag gör på detta vis; jag skriver en topic, och sedan lite korta kommentarer och mina tankar om det hela, så finns det ju här och jag kan ta upp ämnet och skriva lite mera ingående om det i ett senare tillfälle, och jag kan inte skylla på att jag alltid glömmer bort vad jag tänkt skriva om. So, lets do this.

Skolskjutningar

Före julen sköt en galen typ ihjäl tjugo små barn och sex vuxna i en lågstadieskola i Connecticut, och igår var det dags igen när en 16-årig elev sköt sin klasskamrat i en jordbruksskola i Kalifornien. Det skar i mitt hjärta när jag hörde om den förstnämnda massakern, och jag kan inte för mitt liv förstå hur en människa kan ta på sig rollen som gud och bara gå ut och ta livet av människor, i detta fall små barn med hela livet framför sig. Hur är man funtad i huvudet när man tar ett sådant beslut, att man ska straffa andra människor och ta deras liv ifrån dem bara för att man själv mår dåligt eller finner sig orättvist behandlad? Vapenlagarna borde väl ändras, men ska jag vara ärlig så tror jag inte att det hindrar någon som tagit beslutet att faktiskt mörda andra människor. Förhoppningsvis hinner de komma på andra tankar innan de får tag i vapnet på grund av det kanske är lite mera problematiskt, men som sagt, de som har bestämt sig så får antagligen tag i vapen vare sig hårdare vapenlagar eller ej.

Påtvingad rasism

Ingen har väl undgått debatten om huruvida pepparkaksgubbar ska få vara med i luciatågen eller ej och att scener ur Kalle Ankas jul tagits bort pga de var diskriminerande. Och jag måste säga att jag blir så förbannat trött på dagens värld där olikheter inte ska få existera, utan man raderar ut allt som anses icke-normalt och på samma gång skapar man en rasism som folk inte helst visste att de kände från första början. Än en gång tar den vite mannen makten och ska ställa allt efter vad denne anser hör till det normala. Jag undrar hur många som har uppfattat pepparkaksgubbar som rasistiska (ingen skillnad om man är vit, svart eller gul i hyn) förrän något ljushuvud kom och sa att det kan uppfattas som rasistiskt. Och vilka av alla miljoner barn som tittat på kalle ankas jul genom åren har tänkt desto mera på den mörka dockan som glatt ropar Mama! och får en stämpel i baken kan vara diskriminerande? Ja inte jag i alla fall. Det är inte förrän folk börjar påpeka hur saker och ting borde uppfattas som man börjar tänka i andra banor, och ska jag vara ärlig så tror inte jag att det är de mörkhyade som startade denna debatt, utan jag tror att det är vita människor med en snedvriden syn av hur världen borde vara. Att allt som inte är vitt och "normalt" inte ska få synas eller ta någon plats. Att allting måste sönderanalyseras och ha en större mening bakom sig. Om små barn växer upp i en värld där de inte får se och lära sig att människor kan se olika ut och bete sig på olika sätt, då kommer vi verkligen att ha problem med rasism och trångsynthet i framtiden. Va fan. Pepparkaksgubbar? Jisses.

Neets

Ett nytt litet trevligt begrepp för det som också kan kallas marginaliserade ungdomar är Neets (Not in  education, employment or training), och här kan ni höra på ett mycket intressant radioprogram som handlar om just detta problem som bara blir större och större. De vanligaste neetsen är unga killar i 20-25 års åldern som inte har en utbildning, är arbetslösa, inte finns registrerade vid arbetsförmedlingen eller någon annan instans och bor ofta hemma med mamma och spelar dataspel hela nätterna. Orsaken till varför det blir så här är ofta på grund av att de har hoppat av skolan och får inget jobb pga att de inte har betyg att visa upp åt arbetsgivaren. Eller så är det invandrare som inte har blivit integrerade i samhället utan kanske kommer (i detta fall till Sverige, men det kan bra vara samma situation här) som analfabeter från ett land där de inte haft möjlighet att gå i skolan, men förväntas ändå vara på samma nivå som vilken 15-åring som helst i Sverige eller Finland. Hamnar man utanför samhället och hela världen arbetar emot en så är det lätt att få psykiska problem, det finns större risk för att man blir kriminell för att få tag i pengar (hungriga människor är farliga människor) och det kan vara svårt att ta sig in tillbaka i samhället om man en gång har hamnat ordentligt på utsidan. Här i vårt välfärdsland Finland anser republikens president att det är ungdomarnas eget fel att de hamnar utanför, att de är lata och inte försöker tillräckligt. Och okej, det finns säkert de som är lata också, men om man ser på hur vårt samhälle är uppbyggt och hur prestationsbaserat allt är, så tycker inte jag det är konstigt att alla inte pallar trycket och kan passa in i de förutbestämda spår som bestäms åt oss redan från det att vi är små. När det kommer till invandrare som är neets framkommer det i radioprogrammet att det största problemet är att alla olika invandrare och flyktingar buntas i hop på ett ställe, och i stället för att lära sig svenska och Sveriges traditioner så får de lära sig arabiska och kurdiska som grannarna pratar. De två pojkarna som intervjuades här sa att de inte vill annat än lära sig hur man är svensk, ha ett jobb och göra rätt för sig, men de får ingen möjlighet till det eftersom ingen tar hand om dem efter att de fått sin bostad utan de lämnas vind för våg utan att någon följer upp hur deras livssituation fortskrider. För att få bort problemen med neets kan jag inte se någon annan lösning än att samhället måste förändras och att man måste lägga stor vikt vid det förebyggande arbetet och se till att minimera fall av ungdomar som hamnar utanför.

Där hade vi några "korta kommentarer" om några aktuella ämnen. Får spåna vidare i ett senare tillfälle, tänkte också fixa en länklista till andra bloggar jag läser och kanske ändra lite layout. Men det har vi inte tid med nu, för nu väntar råplugg och skola ikväll mellan 17-21. Tjohej!


                                                     Bilden tagen retrolovers  blogg

Och en sak till. Nu får nog sommaren komma, börjar känna cravings av fina bilar, fina klänningar, att få dansa till bra musik och få packa undan de här förbannade vinterkläderna!



3 kommentarer:

hanna sa...

grejen me pepparkaksgubbarna va väl att he fanns en mörkhya pojk i hande skolan som blev reta å bland annat förväntades han allti va pepparkaksgubbe av di andra barnen. lärarna tyckt väl he va bäst att slop hela pepparkakegubbegrejen för att ungan int sku va på den mörkhyade pojken varenda år. har ja hört iaf, vilket ja tycker makes sense. sen så fick väl hande pojken som vila va pepparkaksgubbe också va e tillslut.

Stumpan sa...

Hm, men e lösningen ti rader pepparkaksgubbars existens i luciatåg eller att ta i tu me tei som retar å lär di folkvett? om pojken som e mörkhya blir reta pga at an e mörk så tror ja ju no he ett problem som allti finns å int bara dyker upp tå he e dags fö lucia.

hanna sa...

nå nu tyckt personalen att he va en bra idé att ta bort pepparkaksgubben men som sagt så återinförd di ju e, vilket media int ha vari så högljudd om. he e ju just sånje som ger SD mer stöd, att media rapporterar om triviala skitsaker å förstorar di mer än va som behövs.