onsdag 10 oktober 2012

förbjudet

ja, jag skulle inte egentligen få öda tid på att skriva här. Jag borde skriva essä som ska vara klar om två veckor och börja på med ett projektarbete som ska vara klart om två veckor och förbereda ett föredrag som ska hållas på finska, om två veckor. Händer mycket om två veckor. om två veckor jobbar jag också antagligen hela veckan vilket resulterar i en sprudlande studiemotivation, men numera har jag inget annat val när jävla kuk-kela inte ger mig bostadsstöd för att jag har barn och min sambo enligt dom har för hög lön. Tycker det är ett jävla system det där. När dom säger att stöden ska vara individuella och det inte ska vara någon skillnad om man är sambo eller gift med gud så ska man ändå ha rätt till förmånerna. Att det ska bli mera jämställt mellan könen och att man inte ska behöva bli beroende av den ena partens inkomster. Men grattis säger jag åt er fpa, ni har än en gång lyckats överträffa er själva och gjort så att jag helt ofrivilligt blir beroende av min sambo när mina 280 eurosar jag får i studiestöd är slut. Oj, jag ska ju inte glömma barnbidraget på 104 euro och underhållet, men även med det inräknat kommer jag knappt upp i 500 euro i månaden. Usch vad arg jag blir. Så nu vet jag inte hur jag ska kunna dela upp mig själv så jag hinner vara på alla ställen samtidigt, en studerande del, en arbetande del, och en del som under inga omständigheter får försumma familjen, eftersom jag då aldrig skulle förlåta mig själv. Nåväl. Skrev en insändare till vbl om det hela, tyvärr var jag ganska arg och det är aldrig bra att skriva när man är arg för att det kan bli osakligt. Men jag skrev i alla fall, får se om dom tar med det eller ej. Se, nu har jag slösat flera minuter på att vara arg på kela igen, minuter som jag istället borde ha använt till att söka vettiga källor för att skriva om barnens och familjernas situation i dagens Finland. jajja. bara att sätta igång.

1 kommentar:

Carina sa...

Snygg bild! Det är svårt att förstå hur Fpa tänker - eller vad det nu gör. Ologiskt är det i alla fall. Men du kommer nog på lösningar. Kör hårt!
Kram från mam.