fredag 28 september 2012

mjölka en snigel så blir du fin

Tillåt mig att småle. Hihi. I onsdagens vbl hittade jag en intressant liten undanskymd annons med rubriken "Snigelserum - mirakelmedel som föryngrar huden och bleker ärr". Nyfiket läste jag vidare och hade svårt att hålla mig för skratt när jag kom till delen där det står hur man utvinner mirakelserumet ur sniglarna. Snigelfarmarna (visste inte helst att det fanns snigelfarmer, intressant) MJÖLKAR ur serumet ur sniglarna som sedan läggs i diverse krämer som enligt annonsen löser många hudproblem. Låt mig nämna några åkommor som detta mirakelmedel botar; solåldrad hud, leverfläckar, störande fräknar, fåror, hudbristningar efter fetma, akne, rodnande ärr... Listan kan göras hur lång som helst... Och nu säger jag ingenting om detta medels effektivitet eller om det funkar eller inte. Det är bara den där synen som uppstår när man läser att snigeluppfödarna står och mjölkar sniglarna, hur gör dom det egentligen? Skulle vara intressant att åka på ett studiebesök till någon av dessa farmer, var de nu än befinner sig...
Och när jag läste tidningen igår så drogs mina ögon till en liknande annons, bara att nu var det ormar som stod i fokus. Serum från Tempelormen lär jämna ut rynkor, och för att inte göra saker allt för invecklat så går det i princip ut på att tempelormens gift har en avslappnande verkan i ansiktet och rynkorna jämnas ut bla bla bla... Vad ska man tro om sådant här då, ja jag vet i alla att jag inte är intresserad av att smörja in mig med snigelmjölk eller ormgift, oberoende av vilka hudproblem jag har...

And no snails were harmed in the milkingprocess....



Inga kommentarer: