onsdag 5 september 2012

Höstmorgon

Sitter vid köksfönstret och avnjuter en tekopp och håller på att få nervsammanbrott pga jag inte hittar ett enda foto från sommaren som gått... Var är dom? Fotona från möhippan finns, likaså foton från J&C´s bröllop, men var är resten? Var är fotona från sverigeresan, midsommaren, american car meet... Jag förstår inte, måste titta en gång till i Smokeys dator, om jag råkat gömma bilderna där någon stans. Nåväl, de dyker väl upp, får man hoppas.
Idag blir det svampplockardag, eftersom det enligt mig bara var onödiga timmar i skolan idag (så som inskription och rektors välkomsthälsning wöhöu), så tar jag ledigt för att fylla på vinterförråden med bär och svamp. Dagen ser ju ut att bli helt perfekt för det också, soligt och varmt efter nattens storm.
Igår hade vi genomgång av biämnena i skolan. Och igår var också första dagen som jag verkligen kände att jag valt rätt som bestämt mig för att börja studera. Det var mycket intressanta ämnen som presenterades, och jag måste säga att jag inte riktigt vet vad jag ska välja. Masskommunikation är i alla fall ett ämne jag ska välja nästa år, har då inte bestämt mig om jag ska ta det som kort eller långt biämne, men det är väl inte något jag måste bestämma nu. Samma sak ungdomsvetenskap är något som jag också ska ta som biämne nu tror jag, verkar var mycket intressanta föreläsningar av mycket intressanta föreläsare, speciellt kursen risk för ungdomars marginalisering verkar jätteintressant. Och så har vi ju utvecklingspsykologin som jag också skulle vilja få med på något hörn, och jag vet inte alls hur jag ska få ihop allting. Ungdomsvetenskapen har de flesta föreläsningar på kvällar och helger, vilket är bra för det krockar sällan med några andra kurser. Imorgon ska vi ha MinPlan-workshop, vilket innebär att vi ska börja pussla ihop våra egna kursplaner, och det i sin tur betyder att jag verkligen skulle behöva börja bestämma mig för vad jag vill läsa det kommande läsåret. Puh.
Och det känns nog som jag valt rätt när jag valde socialpolitik som huvudämne, i alla fall än så länge. Det tog länge innan jag fattade att det handlar ju om det som jag intresserat mig för i flera år; sociala orättvisor, samhällsklyftor, politik och viljan att få saker att fungera som det står på pappret vilket det aldrig gör. ..

...En exalterad mormor ringde just, så nu är det bara att ta fram skogskläderna och bege sig. Ha en trevlig dag alla!

Inga kommentarer: